مدیریت

ارایه مطالب مدیریت

مدیریت

ارایه مطالب مدیریت

مقررات بر پایه نیاز مدیریت تغییر

مقررات بر پایه نیاز مدیریت تغییر

خلاصه : بسیاری از تغییرات قوانین سیستم به طور مداوم در چرخه عمر سیستم پیشنهاد میشود این تغییرات مداوم قوانین سیستم میتواند انواع زیادی از مشکلات و خطاهای گران در چرخه عمر کل سیستم ایجاد کرده و اکثر نیازهای روش های مهندسی را به صورت کاربردی بلااستفاده کند .روش موثر برای مدیریت تغییرات قوانین سیستم برای توسعه موفق سیستم در عمل مورد نیاز است این مقاله مدل NRM مقررات نیاز پایه مدیریت یک روش کاربردی را ارائه می دهد.فرایند NRM  که بر اساس مدل NRM  برای مدیریت کارای تغییرات مداوم سیستم ارائه کرده است مدل NRM  توانایی تعریف یا شناسایی مقررات سیستم را 4w  (کجا ،چه کسی ،چرا و چه ) دارد تا اینکه تحلیل گر سیستم مقررات سیستم را به درستی درک کند.اگر چه روشهای تحلیل مقررات سیستم عمومی انها را تنها با 2w (چه کسی و چه ) مشخص کرده است فرایند NRM که عمدتا از شناسایی و اعتبار سنجی تشکیل شده است به طور مداوم تغییرات قوانین را از طریق چرخه عمر سیستم ملاحظه میکند .

1.مقدمه

مقررات سیستم به طور ذاتی در حین چرخه عمر کلی سیستم قابل تغییر است کاتونیا و سامرویل در مقررات جدید ،" تغییر نیازهای موجود و برامده در تمام مراحل فرایند توسعه سیستم و  اغلب موقعیتی وجود دارد که 50% نیازهای سیستم قبل از اینکه به خدمات برسد تعدیل میشود" به این موارد اشاره کرده اند بعلاوه بوهم میگوید "اصلاح دیر هنگام خطاهای قوانین میتواند تا 200 برابر زمان اصلاح خطاها در زمان فاز نیازهاهزینه داشت باشد "طبق نظر  توسعه دهندگان سیستم باید به طور مداوم و با دقت تغییرات قوانین سیستم را برای فراهم کردن سیستمی قابل قبول و مفید برای مشتریان با هزینه و زمان  قابل قبولی مدیریت کنند .

    مدیریت تغییرات مداوم قوانین سیستم یکی از مشکلات جدی در توسعه سیستم ها شده است برای مثال یک تحقیق اروپایی اخیرا از 4000 شرکت دریافت که مدیریت نیازهای مشتریان یکی از مناطق مشکلات اساسی در توسعه نرم افزارو تولید بوده است و در ژاپن مدیران پروژه شرکتهای توسعه سیستم تاکید داشته اند که مهمترین عامل برای توسعه موفق سیستم بزرگ  مدیریت درست قوانین  سیستم  است بنابر این روش مهندسی قوانین باید توانایی مدیریت کارای تغییرات مداوم قوانین سیستم را داشته باشد در غیر اینصورت روش مهندسی قوانین عملا بی استفاده خواهد بود .

      در پاسخ به بحث فوق برای روش مهندسی قوانین اعتراضی خواهد بود که مشکل تغییرات مداوم مشکل روش نیست بلکه مشکل مدیریت تنظیمات است .با قبول این اعتراض مدیریت تغییر شاید یکی از وظایف مدیریت تنظیمات باشد اما قوانین سیستم به طور ذاتی متغیر بوده و تغییر ان در واقع برای تکنیکهای مدیریت تغییر معمولی بسیار سخت است که انرا کنترل کند .بعلاوه تغییر قوانین فشار بیشتری بر توسعه سیستم وارد میکند تا تغییر طراحی معمولی برای مثال تغییر شمایل پایگاه داده تغییر gui به طور مداوم، این موضوع کافی نیست که مدیریت تغییر قوانین RCM را بعنوان مورد مربوطه به روش مهندسی قوانین بدانیم .

     در این مقاله ما مدل NRM و فرایند آنرا بعنوان رویکردی به RCM معرفی میکنیم مدل NRM از اهداف مربوط به شناسایی نیازهای سیستم مثلا نیازهای ،اهداف ، عملکردها ،صاحبان سهام سیستم ، رفتارها و روابط بین آنها تشکیل شده است .مهمترین ویژگی این مدل اینست که نیازهای سیستم نرم افزاری را در 4W مشخص میکند (کجا ، چه کسی ، چرا و چگونه )فرایند NRM  که عمدتا از شناسایی و اعتبار سنجی برای تغییر نیازها تشکیلنها شده است و میتواند آنها را با ملاحظه آنها در حین چرخه عمر کامل سیستم  به درستی کنترل کند .

2. پیشینه

 بسیاری از روشهای رسمی ویژگیهای تغییر KAOS ,Vord  , Ethics , Vup  و مانند انها در تحقیقات بسیاری پیشنهاد شده است .

KAOS روش مهندسی نیازها بر مبنای هدف است که بر اهداف تمرکز دارد مثلا چرا سیستم ساخته شده است و نیازهای سیستم را تشریح میکند .روش مبتنی بر اهداف نیازهای را بر اساس 2W (چرا و چه) تحلیل میکند. KAOS توانایی عمل گرایانه برای تشریح نیاز های سیستم با استفاده از یک زبان رسمی که KAOS نامیده می شود دارد.اما زبان KAOS مانند سایر زبانهای رسمی مانند KML  بسیار سخت نه تها برای مشتریان بلکه برای توسعه دهندگان برای استفاده از این تعداد زبان و هزینه قابل قبول است، به علاوه KAOS به مدیریت تغییرات مداوم نیاز های سیستم نمی پردازد اگر چه  رویکردی از مدیریت بی ثباتی های برخاسته از مهندسی نیاز هاست.

 Vord روش مهندسی نیاز ها بر مبنای نظر است که بر امور کاربر و ملاحظات سازمان برای شناسایی تنوع منابع نیاز ها و تمرکز داشته و مکانیسمی برای سازمان فراهم می کند و این اطلاعات متنوع را ساختار می دهد. اگر چه vord میتواند نیاز ها را در2wتحلیل کند.

( چه کسی، چرا هیچ  ایده ای برای اینکه چگونه تغییرات مدام نیازها را مدیریت کنیم ارائه نمی کند.)

  Ethics شامل جامعه شناسی بر مبنای روش مهندسی نیاز هاست. این روش اهداف کسب و کار و نیاز های انسان را در نظر گرفته و سعی می کند تعادل درستی بین جنبه های فنی و جامعه شناسی سیستم کامل فراهم کند.  در ارتباط با مدیریت تغییر نیاز ها اگر چه روش Ethic پیشنهاد کاملی ارائه نمی کند تنها ایده های جالب و کاربری ارائه می کند. مهارت (در گیری کاربر) تشخیص نیاز ها (نیاز ارضای شغلی،نیاز های کار آیی و ....که شاید برای مدیریت تغییر نیاز های مداوم مفید باشد.

RUP  موقعیت استفاده و روش های توسعه نرم افزار هدف پایه است. دقیقاٌ RUP  فرآند توسعه سیستم مفیدی ارائه می کند که دارای روشهای تجربی است اما RUPمشکلی دارد که معتقد است نیاز صاحبان سهام اغلب با استفاده از تکنیک های تستی قابل درک است

مثل مصاحبه،کارگاه، طوفان مغزی و.......و نیاز های سیستم باید مستقیماٌ از نیاز های صاحبان سهام گرفته شود.

 

3-مدل NRM

مدل NRM که مدلی از RCM است بر اساس نیاز های صاحبا ن سهام بوده و ما میتوانیم نیاز های سیستم را از نیاز های صاحبان سهام با تحلیل آن نیاز هاست در 4w(کجا، چه کسی چرا وبر چه اساسی مدل NRM به دست می آوریم.دو دلیل اصلی که چرا ما برنیاز های صاحبان سیستم به عنوان عامل اصلی مدل مدیریت RCM  تاکید می کنیم وجود دارد.)

یکی این است که نیا زهای سیستم همیشه تغییر می کنند تا نیاز های صاحبان سهام سیستم را منعکس کند. دلیل دیگر این است که مهندسی نیاز ها فرآیندی است که در قسمت بالای توسعه سیستم قرار داشته است و ,ورودی مهم به طور ذاتی نیاز های صاحبان سهام است. همانطور که ویرینجا معتقد است که مهندسی نیاز ها فرآیندی است که از دو فعالیت تشکیل شده است تحلیل نیاز ها که مشخص می کند چرا یک سیسنم باید وجود داشته باشدو ویژگی های رفتار که مشخص می کند سیستم باید چه کند و تحلیل نیاز ها مشکل ترین وظیفه در توسعه فرآیند است.

اکثر روش های تحلیل نیاز های سیستم سعی می کنند نیاز های سیستم را تنها در 2W(چه کسی وچه)به دست  آورند اما باید کار بسیار مشکل باشد زیرا اکثر صاحبان سهام نیاز های سیستم را به درستی نشان می دهند.. اکثر نیاز های نشان داده شده توسط صاحبان سهام گنگ،مبهم و گیج کننده بوده و دقیق نیستند. بنابراین نیاز است که آن ها را از منظر چند گانه تحلیل کنیم.

مدل NRM از 4Wنیاز ها تشکیل شده است .مثلاٌ نیاز کجاست ،چه کسی آن را ایجاد کرده است،چرا ایجاد شده است و نیا زسیستم چیست؟

1-3 ساختار مدل NRM

مدل NRM همان طور که در تصویر آمده است یک مدل سه تای است (F.Y-SR)

.F  مجموعه ای از زمینه های نیاز است که این زمینه ها انواع متفاوتی از نیاز هاست که ایجاد شده است.

.Y  مجموعه ای از دلایل است چرا آن نیاز ها در زمینه F ایجاد شده است.

SR.زیر مجموعه ای از نیاز هاست که نیاز های مستقیم است که نیاز به اسلوبی کردن  بعنوان سیستم مبتنی بر کامپیوتر هستند.

به عبارت دیگر مدل NRM نیاز ها را از جوانب زیر توصیف می کند:

-نیاز ها از کجا نشاٌت گرفته اند.

-چه کسی آن ها را ایجاد کرده است.

-چرا آن نیاز ها ایجاد شده اند

-چه رفتاری باید کامپیوتر انجام دهد تا این نیاز ها رفع شود؟

جزئیات هر کدام از این جوانب به شرح زیر می  بهشد:

کجاF))چه کسیS))

F مجموعه ای از RF  (زمینه های نیاز ) جایی که نیاز ها ایجاد شده اندRF دارای سه جزء است (E,P,S) که

S صاحبان سهام است که نیاز را ایجاد کرده است.

P جایگاه و  قسمتی از محیط صاحبان سهام است.

E محیط صاحبان سهام است.

 

     

                                                                          شکل. 1. نمودار ساختار استاتیک مدل NRM

به صورت عام نیاز ها توسط شخص یا سازمان ایجاد میشود این فرد یا سازمان را ما صاحبان سهام می نامیم. قطعاٌ صاحبان سهام نیاز های متفاوتی ایجاد می کنند اما اگر دقیقتر بگوییم منحنی تغییرات محیط باعث ایجاد این نیاز ها می شود همان طور که جاکسون و همکاران  می گویند نیاز ما در طول زمان تغییر می کنند برای پاسخ به تغییرات دیده نشده یا ناگزیر در دنیای واقعی.

بنابر این ما باید هر دو صاحبان سهام s)) و محیط آن E) )را به عنوان زمینه ای که نیاز ها ایجاد شده است در نظر بگیریم. به علاوه این عوامل S,E)) وp( پلت فرم) را نیز به عنوان عاملی ا زRF مشخص می کنیم.Pقسمتی از E است و معنی سازمان را می دهد که صاحبان سهام به آن تعلق دارند. به نظر می آید نیازی به مشخص کردن P به عنوان عاملی از RF نباشدزیرا E مجموعه P را نیز شامل می شود اما نیاز های صاحبان سهام به طور ذانی یک مسئله ذاتی بوده بنابراین آنچه متعلق به  سازمان ،پلت فرم، صاحبان سهام یا RF می باشد باید مد نظر قرار بگیرد.. برای مثال در تصویر 2 جان متعلق به بخش فروش شرکت ABC است که دانه های قهو های را فرو خته وبه عنوان دستیار مدیر در بخش واردات شرکت ABC است در این حالت RF1وRF2 که بدین شکل تعریف شده اند می توانند RF باشند و تفاوت بین RF1و RF2 تنها پلت فرم است نیاز های ایجاد شده در RF1گرچه شاید کاملاٌ متفاوت از نیاز های ایجاد شده در RF2باشد.

(بخش واردات، فروش قهوه و جان= RF2    بخش فروش، فروش قهوه وجان =RF1)

جایی که جان ES و فروش قهوه EE(فروش قهوه و بخش واردات) EPCفروش قهوه

چرا Y:

Y سه گزینه ای است (N,G,A) که

N مجموعه ای از نیاز های صاحبان سهام است

G  مجموعه ای از اهداف است که با هر نیاز ارضاء می شود

Aعملکرد صاحبان سهام است که باعث دستیابی به هر هدف می شود

       در علوم اجتماعی لوین معتقد است که یک نیاز شاید با رسیدن به هدف مورد نظرارضاء شود و تازه زمانی که آن نیاز ارضا نشده است نیروی مربوط به جاذبه هدف وجود داشته و باعث عملی می شود که در راستای هدف است. از این نتیجه می شود که نیاز است که نتایج را مشخص کرده تااینکه دلیلی که چرا نیاز صاحبان سهام ایجادشده است روشن شود.

·        چه هدفی بایدبه دست بیایدتا نیاز صاحبان سهام  (N) را ارضا نماید.

·        چه عملی (A )باید کامل شودتا این اهداف بدست آید؟

به عبارت دیگرخیلی مشکل استیا شایدغیرممکن که نیازهای سیستم را ازنیازهای صاحبان سهام استخراج کنیم.بنابراین بایدY را مشخص کنیم تا روشن شودکه سیستم چه باید بکندتا نیازهای صاحبان سهام برطرف شود.مثلا نیازهای سیستم.به طور مثال در تصویر 2 جان-یک صاحب سهم .. نیازی دارد(N1) که او می خواهد به افزایش میزان خودش 12%در سال مالی 2000در مقایسه با سال مالی 1999 برسد.یکی ازاهداف  (  (g1 که اوتعریف کرده است تا نیاز N1  را ارضاکندایجاد280000فروش آنلاین درسال مالی 2000با سفارش اتوماتیک از طریق اینترنت است.استخراج مستقیم آنچه اونیاز داردقیمت کندغیرممکن است.البته اگر اوبگوید نیاز اوتوسعه قیمت است که کارکرد دارد که اولی..... است،شایدمیتوان مستقیما نیازهای سیستم را ازاین نیازها استخراج کرد.اما باید صاحبان سهام کمی باشندکه بتواندچنین نیاز قابل قبولی از توسعه سیستم نشان دهد.برای استخراج نیاز سیستم یعنی کارها برای بدست آوردن g1 باید مشخص شود.برای مثال در تصویر3.اگرجان مشخص کندکه عمل A1)) را انجام دهدکه سفارش اتوماتیک آنلاین توسعه یابد سپس نیازهای سیستم که سیستم بتواند بصورت آنلاین بدون نیاز به عمل  پس از این عمل استخراج می شود.

بر خلاف آن، در مهندسی نیازها(یا نرم افزار)به نظرمیرسد فرض براین است که اکثر صاحبان سهام کاربران هستند.کاربران مستقیم سیستم وبنابراین نیازهای آنان می تواند نیازهای سیستم را ارائه کند.اما طبق تجربه ما در توسعه سیستم ها این فرضیه هرگز کاربردی نیست. مااز شکست های متفاوت سیستم  آموخته ایم بخصوص تحلیل نیازهای سیستم که تعدادکمی از صاحبان سهام،صاحبان سهام غیرکاربردی هستندکه هرگز یا بطور غیر مستقیم را به کار نمی گیرند.خیلی مشکل است که نیازهای درست سیستم را از نیازهای صاحبان سهامی که کاربر نیستندبه طور مستقیم استخراج کنیم.همانطور که در مثال فوق دیده میشود.

روابط یا روابط

روابط نرم هدف که ازروابطAnd-or,-,+))  تشکیل شده اند نشان داده است اگر چه این ارتباط ارتباط بین اهداف نرم هستندما ایده  And,or+…))را در مدل  NRM بکار میگیریم.

روابط  And/or

همانطور که در تصویر1 می بینید رابطهAnd-or  بین نیازها به صورت زیر تعریف شده است؛

·          نیاز na  برآورده می شود زمانیکه هر دونیاز فرعی nc  و    nb برآورده  شود.

·           نیاز  na  برآورده می شودزمانیکه نیاز فرعی  Nb یا نیاز   NC برآورده می شود.

برای مثال اگر نیاز در زمانی که فروش قهوه موجا23%افزایش یابد وفروش قهوه کلمبیا 4%در سال 2000 نسبت به سال مالی 99 افزایش یابد،پس این نیاز اینگونه تعریف می شود:

 که در ان

نیاز فرعی  n1a اینست که جان بخواهد فروش قهوه موجا 23% در سال 2000 در مقایسه با سال99افزایش یابد.

-نیاز فرعی  n1b اینست که جان بخواهد میزان فروش قهوه کلمبیا 4% در سال 2000 نسبت به سال 99 افزایش یابد.

 

تصویر2:مثال نیاز واهداف صاحبان سهام

 

 

همان روابط بین اهداف و عملیات به صورت زیر تعریف شده اند:

تصویر3:عمل صاحبان سهام و رفتار مستقیم

                                          

تصویر4: ارتباط فشار(نیرو)بین اهداف

      هدفga    به دست می آیدزمانی که هر دو زیر هدف   gc و gbمحقق شود

       هدف ga محقق می شود اگر هر کدام از اهدافgb و gc   محقق شود.

  عمل aa  کامل می شود زمانی که هر دو عمل  ab و ac  کامل شود.

   عمل   aa زمانی کامل می شود که یکی از اعمال   ab یا ac  کامل شود.

روابط: 

همانطور که در تصویر 1 می بینید روابط+ و- بین نیازها تعریف شده است هر تعریف این ارتباط به شکل زیر است

·           در براورده  کردن na مشارکت داشته وnb نیاز اضافه  na شناخته می شود.

·          nb  مانع براورده کردن na   می گردد.  نیاز منفی na  شناخته می شود.

برای مثال یک نیاز n2 که جیمز می خواهد بازار را برای دانه های قهوه گسترش دهد می تواند به عنوان نیاز مثبتn1  فرض شود..

رابطه مشابهی بین اهداف به شکل زیر قابل تعریف است:

·           gb   برای بدست آوردن ga مشارکت دارد. gb هدف مثبت ga  شناخته می شود.

·         gb   مانع بدست امدن   ga  می گردد.  gb هدف منفی   شناخته میشود.

   اهداف  معتبر تبعیض- ظرفیت  از G

در علوم اجتماعی همانطور که لوین معتقداست هر هدف دارای ظرفیتی  است که به ارضانیاز در ارتباط با هر هدف مربوط است وتا انجا که نیاز ارضا نشده است نیروی مربوط به ظرفیت وجود دارد واگر ظرفیت مثبت باشد پس نیرو باعث عملی می شود که باعث محقق شدن اهداف می شود.این بدین معناست که  تمام اهداف درG  همیشه بدست نمی آیداما تنها اهدافی که ظرفیت مثبت دارند بعنوان هدف معتبر محقق می شوند.به عبارت دیگر این ظرفیت هدف برای قضاوت در مورد اعتبار هدف مفید است که آیا باید محقق شود یا خیر؟ به طور خلاصه  اگرو تنها  اگر ارزش هدف مثبت باشد       (=iff goal. Valence > 0     ) هدف معتبر است. برای مثال در تصویر4 هدفg2  که باعث کاهش فروش آنلاین به میزان 30%برای کاهش هزینه ها در سال 2000است یک هدف منفی برای  g1 است ،هدف g1 نیروی      و     است   که توسط جیمز وجان داده شده و هدف g2  نیروی  معین  و    توسط جیمز ویامادا  می باشند. در این موقعیت ظرفیت  g1 مجموع مقاومت  و  بوده،  ، و ظرفیت  g2 مجموع مقامومت  و       ،     است و اگر

نتیجه میگیریم  g1 معتبر و  g2 معتبر نیست.

همانطورکه در مثال فوق می بینیم موقعیتی وجود دارد که هدفی درG2  بر اساس شرایط فعلی ارتباط نیرو بین اهداف قضاوت می ود اعتبار دارد این هدف که ما آن را هدف بی ثبات می نامیم باید به دقت بعنوان موضوعی متغیر مدیریت شودزیرا هدف بی ثبات میتواند از هدف معتبر به هدف نا معتبر با شکستن تعادل موجودارتباط نیروها تبدیل شود.

برای مثال در تصویر 14 اگر جان انگیزه خود را در حرکت به سمت g1 از دست بدهد   بنابراین تعادل نیرو... شکسته میشودو در نتیجه نتیجه آن  g1 شاید نامعتبر قضاوت شده ونیازهای ایجاد از این RF نیز تغییر خواهدکرد.

مقاومت  نیرو  از حاصل ضرب  v در i بدست می آید که:

.vمقدار محاسبه شده با افزودن وزنی بر دو عامل : یک عامل ضرورت هدف برای صاحبان سهام(بالا2،متوسط 1وپایین 1 و دیگری موجودیت هدف برای صاحبان سهام بالا 2 ومتوسط1 و پایین 1)

i: اهمیت توجه جیمز که ضرورت g1بالا(2) بوده و موجودیت آن متوسط و 1 می باشد.و اهمیت آن متناسب با یامادا و جان 7/ 0است بنابراین در تصویر 4  

 

SRچیست:

 SRمجموعه ای از رفتاری های سیستم است مثلاً نیاز های سیستم که : 

 Sys سیستم مورد نیاز است

B رفتاری است که عامل A به آن مربوط است

تمام نیاز های صاحبان سهام همیشه نیاز های سیستم نیستند برای مثال اگر چه یک عمل a2که تعداد نمایشهای بنر ها را در وب سایتهای شرکت ABCافزایش می دهد تنها ملزم است آن نیاز سییستم نیست بلکه نیاز ارتباط عمومی است.

بر طبق آن نیاز است اعمالی را بر گزینیم که در ارتباط با سیستم است مثلاً نیاز به سیتماتیک کردن در A  و استخراج رفتار های سیستم از آن اعمال انتخاب شده است. به عبارت دیگر یک رفتار سیستم (SYSB) که عمل A  به آن دلالت دارد نیاز سیستم است SYSB به طور غیر مستقیم نیازی را ارضاء می کند که منبع یک عملی است که به SYSB بر می گردد که با تکمیل عمل همراه است. برای مثال اگر یک سفارش اتوماتیک سیستم AOTS  میتواند سفارش بگیرد و آن را از طریق ایمیل به صورت اتو ماتیک تاٌ یید می کند میتواند از عمل a1در Aمشتق میشود که می توان گفت AOTS.b1 می تواند به عنوان نیاز سیستم فرض شود که عمل a1 به آن باز می گردد و نیاز n1را می تواند ارضاء نماید.

 

ضریب اسلوبی:

به علاوه تمامیت یک عمل لزوماٌ نیاز به اسلوبی شدن ندارد میتوان گفت حالتی وجود دارد که یک عمل به صورت قسمتی از آن اسلوبی می شود. برای مثال اگر عمل a1از (a1a)توسعه سفارش آنلاین اخذ شده توسط سیستم در اینترنت و a1b))افزایش تعداد و به سایت های نمایش دهنده بنر شرکت ABC باشد پس a1به صورت قسمتی نیاز سیستم است=a1a وقسمتی از آن نیز روابط عمومی استa1b

این ضریب همبستگی نرخ اسلوبی شدن عمل است = [1،0]

رابطه and /or

همان طور که در تصویر 1 می بینید رابطه and /orبین رفتار ها مشخص شده است دو تعریف این ارتباط به این شکل است:

·        ، b1  زمانی کامل میشود که هر دو رفتارفرعی b2 و b3کامل شود.

·        b1   زمانی کامل می شود که یکی از دو رفتار فرعی b2 و  b3کامل می شود.

2-3 استفاده از GS2

برای شناسایی یا تعریف مدل NRM یک زبان ویژه نیاز ها به نام GSL استفاده می کنیم GSL توانایی ارائه کاربر پسند داشته و میتواند قابلیت مهمی فراهم کند که برای ارتباط بهترین کاربر نهایی و توسعه دهنده به کار می رود.اگر چه در کل اکثر زبانهای ویژه رسمی برای خواندن و نوشتن مشکل هستند می توانیم به سادگی کل مدل NRM تعریف کرده و قسمتی از آن را با این زبان تغییر دهیم. برای مثال این حقیقت که شرکت ABC   می تواندپیش ران را با استفاده از شماره شناسایی پیش ران شناسایی کند که در GSL به صورت زیر بیان شده است :

شرکت ABC   می تواند پیش ران را  شماره شناسایی پیش ران شناسایی کند.

که در شرکت ، پیشران و شماره شناسایی پیشران اهداف هستند         can-identifyرابطه اصلی و   withرابطه فرعی است .  

4-فرایند NRM

فرآیند NRM می تواند پایه و اساس مدیریت نیاز ها باشدکه به عنوان یکی از فرآیند های کلیدی سطح بلوغ 2 در CMM (Capability maturity model) شناخته شود. این فرآیند ها که غیر وابسته ا زفرآیند های توسعه سیستم هستند شروع به عمل کردن می کنند در زمانی که تغییر نیاز اتفاق افتد ودر زمانی که تغییر نیاز با عمل A1یا A2که باید مجدداً تنظیم شود یا نمی تواند قبول شود قضاوت شد متوقف می شود. یا زمانی که تغییر نیاز از طریق فعالیت 3 آزاد شد. جزئیات هر عمل به شرح زیر است:

A1)) فعالیت  تغییر V&V

هدف این فعالیت این است که تغییر نیاز را شناسایی و اعتبار سنجی کند واز سه فعالیت زیر تشکیل شده است:

A1-1: ساختن تغییر نیاز ها بر مبنای مدل فعلی NRM

A1-2: برای اثبات بخشی از مدل NRM که طبق تغییر نیاز ها تغییر کرده است برای مثال زمانی که رفنار در مدل NRM طبق تغییر نیاز تغییر کرد ثبات رفتار را نسبت به هدف و اینکه آیا هدف مربوطه تغییر کرده است بررسی می کند به علاوه ثبات اهداف با نیاز مربوطه بررسی می کند.

A1-3: مدل NRM   را اعتبار سنجی می کند به خصوص بخش تغییر مدل NRM را با تایید آن در کل صاحبان سهام سیستم و مدیران توسعه.

 

A2- فعالیت بررسی تغییر

امکان را بررسی میکند بخصوص کارایی هزینه ساختار و تغییر نیازها را به SRS  فعلی با توجه به تاثیر ان با ابزاهای پشتیبانی اندازه گیری میشود .

A3   فعالیت ازاد سازی تغییر

فرایند چرخه عمر اصلی را که ازاد سازی تغییر نیاز را تصمیم گیری کرده و برنامه ازاد سازی را با توجه به بررسی های A2  آماده میکند برای مثال تغییر نیاز شاید نه تنها فرایند توسعه بلکه فرایند بدست اوردن را تحت تاثیر قرار دهد و شاید برای فرایند توسعه اسان نباشد که تغییر نیاز را بپذیرد اگر فعالیت اخیر انکد شده و ازمایش شده باشد در این حالت ما باید به دقت برنامه ازاد سازی طراحی کنیم که تاثیر تغییر نیازها را در نظر گرفته باشد .

ابزارهای پشتیبانی

ما ابزار مدل نمونه را توسعه دادیم که در ویژوال بیسیک و ویندوز 98 کد شده است تا فرایند NRM  را پشتیبانی کند این ابزار کاکردهایی را برای شناسایی مدل NRM  با استفاده از Gsl فراهم میکند خطاهای سیتکس را بررسی کرده و ارتباط بین شی ها را دنبال میکند مثلا نیازها هدف عمل و ... .

تجارب با مدل NRM

 ما مدل NRM  را و فرایند انرا برای یک سیستم پایلوت برای بررسی توانایی های  RCM  به کار بردیم .سیستم پایلوت زیر مجموعه یک سیستم بزرگ است که بصورت عملی توسط شرکت ما توسعه داده شده این سیستم به نام سیستم مدیریت اطلاعات حمل و نقل است که از تعداد کامپیوتر سورو و صد دستگاه کامپیوتر و هزار ترمینال موبایل و داردای ظرفیتی برا دریافت 15000 تماس روزانه از مشتریان است .

 

1-5 تعریف مدل NRM

تعریف کلی مدل NRMTIMS  را نمیتوان اینجا نشان داد چرا که فضا محدود است در زیر زیر مجموعه تعریف مدل TIMS NRM  ارایه شده است :

1-1-5 تعریف زمینه سیستم و صاحبان سهام (f)

مکالمه کننده یک شخص است پیش ران یک شخص است

تعریف بسته مجموعه به عنوان پیش ران بسته دریافت مشتری و بنابر این پیش ران بسته مشتری را به ایستگاه مجموعه انتقال می دهد

شرکت ABC  مکالمه کننده را استخدام میکند و شرکت ABC پیش رانها را استخدام میکند e1={

مکالمه کننده تماس مشتری را دریافت میکند پیش ران وسله تحویل را برای تحویل بسته پیش می راند یا پیش ران وسیله مجوعه را برای دریافت بسته پیش می رود

قسمت مشتریان مکالمه کنندگان و پیش رانها می توانند با عنوان صاحبان سهام  سیستم TIMS  تخلیل شود

S1=مشریان S2  مکالمه کنندگان S3= پیش ران

RF1=

2-1-5 تعریف نیازهای صاحبان سهام

نیازهای مشتریان  SN(…

CN1  پاسخ دقیق و صحیح برای درخواستهای موقعیت بسته که میخواهند

  CN2  ما نمیخواهیم مرتب با شرکت حمل و نقل برای رهگیری بسته خود تماس بگیریم

تعریف بسته درخواستی مشتری از مکالمه کننده در حین تماس در مورذد بسته مشتری سوال میکند پایان تعریف

نهعریف : بسته رهگیری که مشتری بسته خود را رهگیری میکند . پایان تعریف

مکالمه کننده به بسته در خواستی پاسخ سریع میدهد و پاسخ مالکه کننده S1.N={

به بسته درخواستی دقیق است و سپس مشتری نیاز ندارد بسته درخواستی خود را مجددا رهگیری کند

3-1-5.تعریف اهداف نیاز

اهداف (Sl.N(S1.N.G): =GNI-I ^ GN 1-2

GN1-1   به در خواست در مورد بسته مشتری در طی سی ثانیه پاسخ میدهد.

 GN1-2 موقعیت بسته هر سی دقیقه تغییر میکند.

تعریف : بسته درخواستی که مشتری از مکالمه کننده درخواست میکند تا بسته مشتری پیگیری کند

تعریف : موقعیت تغییر موقعیت بسته مشتریان هر سی دقیقه تغییر میکند  S1NG={

مکالمه کننده به بسته درخواستی در 30 دقیقه پاسخ میدهد در حالیکه موقعیت تغییر میکند

2-5 عملکرد فرایند NRM

ما تغییری در قوانین تعریف شده مدل NRM  برای بررسی فرایند NRM  صورت دادیم .

1-2-5 محتوای قوانین تغییر میکند

تغییر S1NG:

GN1-1  پاسخ به درخواست در مورد بسته مشتری در 20 دقیقه

1-2-5  بکارگیری تغییر قوانین

نتیجه ای که در نتیجه فرایند NRM  برای مدیریت CN1  ,  ,GN1  بکار بردیم به شرح زیر است

A1.  تغییر شناسایی و اعتبار سنجی

A1-1   ما  CN1  و  GN1  در مدل NRM  ساختیم تعارف این دو عبارتست از  تعریف بسته درخواستی به عنوان مشتری از مکالمه کننده میز تماس در مورد موقعیت بسته می پرسد

تعریف موعیت بسته بعنوان موقعیت بسته مشتری و زمان تحویل بسته

S1NG مکالمه کننده به بسته درخواستی در 20 دقیقه پاسخ میدهد و موقعیت بسته مشتری را گزارش میدهد

S1NG2={…}

A1-2   بررسی مدل با استفاده از ابزار پشتیبانی و اصلاح چهار خطا

A1-3   خطایی در تایید تغییرات پیدا نشد

A2  فعالیت بررسی تغییر

 ما تایید کردیم که تایید رهگیری غیر ازnpecs (pecs), gpecs-gn1(pecs)با استفاده از ابزار  FN2 و هیچ مشکلی برای تغییر SRS  فعلی از نظر هزینه وجود ندارد .

A5  طرح ریزی فعالیت ازادی تغییر

این تغییر قوانین در زمان عملکرد فریاند توسعه سیستم رخ داد ما برنامه ای برای ازادسازی این تغییر بعد از تایید تاثیر این تغییر بر فرایند توسعه سیستم نوشتیم

نتیجه :

این مقاله روشی برای NRM @media (min-width: 992px) { #abs { width: 80% !important; margin: auto !important; } }

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.