مدیریت

ارایه مطالب مدیریت

مدیریت

ارایه مطالب مدیریت

تحلیلی بر روابط دختر وپسر


مقدمه

امروز نظاره گر هستیم که گرایش دختران وپسران وبرعکس یا به قول معروف روابط دختر وپسر در کشور در حال گسترش است. اگر درسالیان گذشته شاهد بودیم که درصد کمی از آنها با هم ارتباط داشتندولی اکنون روز به روز این ارتباط بیشتری می شود .گویا کسی فکرش را نمی کند که چه آتش ویرانگر وخانمان سوزی جامعه ی ما راتهدید می کند0.

در چندسال اخیر روابط میان دختر وپسر به صورت یک مشکل حاد در آمده است خانواده از یک طرف ومتولیان تعلیم وتربیت از طرف دیگر با این مساع روبرو هستند که چگونه این معضل را طوری را حل نمود که در زمان مناسب ارتباط منطقی واساسی بوجود آید.

دختری که عزت ،شان ومنزلت خود را زیر پا گذاشته وبه پسری علاقه نشان می دهد وبا تلفن ،رفت وآمد در پارک ،رستوران هاوغیره رابطه دوستی برقرار می کند پس از چند با طرد شدن از طرف پسر دچار سرخوردگی وشکست شخصیتی می شود تا آنجا که حس انتقام نسبت به جنس مرد پیدا می کند.

علت وابستگی دختر به پسر

بد نیست بعضی وقت ها ما مردها از خود بپرسیم برای چه هدفی این همه زحمت می کشیم ؟ این همه رنج وگرفتاری برای چیست؟ مگرنه این است که می خواهیم یک زندگی شیرین وآرام در کنا ر همسر وفرزندان خود داشته باشیم؟

باور کنید یا نمی دانیم پدر هستیم یا تمی خواهیم پدر باشیم وگرنه وظایف پدری فقط تامین زندگی خوراک وپوشاک نیست که کلی هم منت میگذاریم که زحمت می کشیم .میخواهم در این جا واقعیتی را بیان کنم که امیدوارم به خوبی وبا فکری عمیق مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد.

طی تحقیقی وبررسی هزاران دختر به این نتیجه رسیدیم که دختر نیاز به عاطفه پدری دارد . هر انسانی به واسطه عواطفی که دارد باید از دو جنس مونث ومذکر دریافت داشته باشد. مثال اگر در بدن انسان دو لیوان خالی باشد یکی از انها باید از طرف جنس مونث پر گردد ودومی از جنس مذکر چون این جنس دختر است ، لیوان اول از طرف مادرش تامین می گردد واگر مادرش دچار گرفتاری باشد از طرف عمه، خاله ودر نهایت دوستان همم جنس خود این مسئله تحقق می یابد اما در این بخش حائز اهمیت است نقش پدری است یا پر کردن لیوان مذکر است .اگر شما بگویید کار دارم من حوصله ندارم چه کسی باید این محبت را به دختر شما منتقل کند؟

دختری از یکی از روستا های ایران دانشجوی من بود .پسران زیادی دوست داشتند فقط در مورد ازدواج با او صحبت کنند ولی او چنان برخورد می کرد که هیچ یک از پسران جرات نمی کردند حتی صحبت عادی با او بکنند .یکی از پسرها دارای ماشین ومال منال بود وحتی در یکی از رشته های خوب دانشگاه مشغول تحصیل بود از من خواهش کرد تا به ایشان بگویم که فلانی می خواهد باشما ازدواج کنند فقط یک کلمه آری یا نه بگویید. وقتی من موضوع را مطرح کردم گفت هرکسی می خواهد باشد بهترین ماشین، بالاترین سرمایه وبهترین رشته راداشته باشد من دختر روستایی به خودم اجازه نمی دم حتی یک کلمه بااوصحبت کنم .وقتی دلیلش را پرسیدم :گفت این جوان باید بداند یک دختر آن قدر بزرگواری وکرامت وعزت وشرافت دارد که نباید درکوچه وخیابان از او خواستگاری کنند .من امانت پدرم هستم وهیچ وقت خیانت نمی کنم .پدرم روی زمین کشاورزی ،زحمت میکشد ،عرق می ریزد ،مادرم تلاش میکند آن وقت من به این راحتی بایک پسر حرف بزنم؟

این مسئله آنقدر برام جالب بود که طی مسافرتی به خانه ایشان رفتیم.وقتی رفتار بسیار ساده وبا صداقت پدرش را با دختر دیدم به این مسئله پی بردم که واقعا این دختر هیچ گونه گرسنگی عاطفی ندارد.اما هستند دخترانی که ده ها پسر رادر کنار خود جمع می کنند تاخودشان را نشان دهند .پس پدر عزیز در چهار چوب اسلام به دختران خود محبت کنید، مگر شما بالاتر از پیامبر اکرم هستید که فرمودند فاطمه پاره تن من استواز طرفی دست های دخترش رابوسیدند؟ چه اشکالی دارد؟

بگذارید آینده را بهتر ببینند

منظور از این عبارت این نیست که عینکی برای او بخرید تا آینده را ببیند بلکه منظور این است که واقعیت های موجود در اطراف خود رازیباتر ببیند، شما برای تحصیلات فرزند خود بهترین مدرسه ها را انتخاب می کنید وبهترین لوازم را می خرید چون دوست دارید اینده تحصیلی دخترتان بسیار درخشان باشد.حال آینده زندگی فرزندتان را چگونه مهیا میکنید آینده شخصیت او رادر کدام مدرسه خواهیدساخت ؟کدام مدرسه می تواند اعتماد بنفس بالا وبا عزت نفس رادر شخصیت او شکل دهد؟

کرد مردی از سخن دانی سوال

حق وباطل چیست ای نیکو مقال

گوش را بگرفت وگفت این باطل است

چشم حق است ویقینش حاصل است

بنابراین بچه ها آنچه را می بینند بهتر باور می کنند پس هیچ وقت نزد فرزندان خود همسرانتان را تحقیر نکنید فکر آینده فرزندان خود باشید ودست انتقام طبیعت رادور ندارید.

پیامبر می فرماید : بهترین مردان شما کسی است که برای زنان ودخترانش بهتر باشد.

آقای پرومودباترا در کتاب تربیت دختران دانا چنین می نویسد : بهترین کاری که یک پدرمی تواند برای دخترش انجام دهد این است که به مادرش احترام بگذارد.

بادخترانتان مثل یک دوست باشید

در روابط دوستانه انسانی درددل ها گفته می شود پوشیده ترین راز ها کشف می شود وگاه آن قدر وابستگی ها زیاد می شود که شاید دو دوست هر روز بخواهند با هم حرف بزنند حتی عاشق همدیگرشوند. با فرزند خود رابطه دوستی داشته باشید حرف هایتان را به هم بگویید باهم راز ونیاز کنید ولی هرگز در خصوص راز ها آن ها را به ابزار تبدیل نکنید.

در تمام مکاتب وفرهنگ ها وقتی می خواهند ویژگی یک انسان خوب را معرفی کنند می گویند خلوص نیت وصداقت دارد این خصوصیت واقعا در گران بهایی است .هیچ گاه به خاطر توجیه کار هایتان به فرزندانتان دروغ نگویید ،تظاهر نکنید ،اهل نصیحت وموعظه نباشید چون بچه ها خیلی سریع متوجه می شوندکه از اعماق وجود شما چه بر می خیزد.

بهترین لحظات خوشی را از او نگیرد.

اگر می خواهید یک دختر خوشبخت داشته باشید هرگز فکر نکنید که بهترین کلاس ها ،بهترین مدرسه ها یا آموزش ها ی اجباری اورا خوشبخت می کند او پیش از هر چیز نیاز دارد با شما بگویید بخندد ودر کنار شما باشد.

پدری تعریف می کرد که هر شب دخترم موقعی که ما مشغول صحبت با همسرو افراد دیگر بودیم مشغول انجام تکالیف بود وخیلی پزمرده بنظر میرسید تا عاقبت یک روز برای من نامه ای نوشت که بابا کی من مثل شما می شوم تا از سر کار بیایم وتکالیف نداشته باشم ومثل شما بنشینم وبا هم حرف بزنیم واز دست تکالیف راحت شوم .اگرچه این حرف جمله بیش نیست ولی این که دختری آرزو دارد روزی بزرگ شود وتکلیف شب نداشته باشد پس معلوم میشود او در رنج است واین زمان برایش به سختی سپری میشود.

بگذارید دخترتان فراتر از آنچه که هست فکر کند .

در بعضی از خانواده هافقط تنها کاری که دختر انجام میدهد این است که درس بخواند ودیگر هیچ کاری انجام ندهد وخانواده هرگز اجازه دخالت کردن وتجربه کردن در زندگی را به او نمی دهد در این صورت او مسلما نمی تواند یک زن موفق برای آینده خود باشد.الفبای زندگی را به دختر خود بیاموزید بگذارید بعضی وقت ها غذا درست کند ،ظرف ها را بشویید، قبض ها را پرداخت کند ،حساب بانکی داشته باشد،بعضی مواقع اورا باخود سر کار ببرید تا زحمات شما را از نزدیک لمس کند.

برای دختران خود ارزش قائل باشید

شاید برا بعضی افراد بی تفاوتی در منزل یک عادت باشد واصلا برایشان مهم نباشد که فرزندی دارند یا خیر؟

صبح بیدار می شوند وسر کار خود می روند ،بعدازظهر هم به خانه بر می گردند ولی وقتی اوضاع خراب باشد تازه از خواب بیدار می شوند آنقدر ارزش گذاری شما برای دخترتان مهم است که شاید اصلا فکر ان را نکرده باشید.

در یک آموزشگاه دخترانه هنگام انتخابات انجمن اولیا ومربیان از اولیا دعوت می کردند که برای این منظور کاندید شود.ناگهان پدری با سرعت دوید وعاجزانه از حضار تقاضا کرد که به او رای بدهند، وقتی دوباره تقاضای رای کرد عده ای اورا به تمسخر گرفتند .ناگهان کارتی از جیب در آورد که نشان می داد او متخصص قلب است . وقتی علت را پرسیدند گفت اشتباهی کردم باید جبران کنم . سال گذشته در همین انجمن نشسته بودم که خانم مدیر از من خواست که کاندید شوم ولی من گفتم چون که پزشک هستم وقت ندارم وبا غرور تمام از این کار پرهیز کردم .وقتی دخترم فهمید به من نامه ای نوشت که ای پزشک شما که لیاقت پدرشدن را نداشتید چرا پدر شدید؟شما که برای مدرسه فرزندت یک ساعت وقت نداری چرا فرزند دار شدی؟

پس با رفتار های خود در عمل به دخترتان نشان دهید که : برای من ارزش داری ومن چون پدر یا مادر تو هستم حاضرم برایت هر کار منطقی باشد انجام دهم.

با دختر خود به گردش برویدو باهم بازی کنید

دختران می گویند لذت گردشی که با پدر خود می رویم وبازی هایی که در پارک ودیگر فضا ها انجام می دهیم بالاترین لذت را برای ما دارد وبرایمان بسیار زیبا وشور انگیز است وقتی که می بینیم پدرمان اینگونه با ما صمیمی وخودمانی است ، مخصوصا موقعی که اورا در بازی شکست می دهیم.

تمام پدران هرچه وهر که هستید در برابر دخترتان نه مدیر هستید ، نه سر مایه دار ونه تحصیل کرده .در برابر آنها یک پدر ویک دوست صمیمی هستید که باید غرورتان را زیر پاهایتان له کنید آنفدر خودتان را پایین بیارید تا هم سطح دخترتان شوید .

اگر شرح کربلا را خوانده باشید متوجه می شوید چه می گویم . وقتی دختر سه ساله امام حسین برای خداحافظی می آیند حضرت از اسب پیاده می شوند روی زمین زانو می زنند تا همگام وهم سطح با دخترشان شده وانگاه با او سخن می گویند.

  حساسیت بی مورد نداشته باشید

بعضی از مشکلات بزرگی که امروز گریبان گیر زندگی ها و فرزندانمان شده است قبلا خودمان حامل آن پیام بود ه ایم . شاید این مسائل هرگز در ذهن دختر ما نبوده است ولی گفتار و رفتارمان اورا حساس کردیم که در صد کشف این معما باشد.

تبعیض بین فرزندان خود قائل نشوید.

یکی از ناراحتی هایی که دختران دارند این است که پدران بین فرزندان دختر وپسر خود تبعیض قائل می شوند وهنوز تفکرات دوران جاهلیت را که پسر بهتر از دختر است را به رخ دختر می کشند که این باعث آزار ودل مردگی دختران می شود.

مسولیت ومشورت

برای اینکه دختر شماباور کند که از جایگاه خوبی برخوردار است .کاری کنید خودش را باور کند باعث ایجادرشد اعتماد بنفس  در شخصیت او شوید ، سعی کنید به او مسولیت بدهید و مورد مشورت قرار بگیرد . یعنی اجازه دهید بعضی از کارها ی منزل را او انجام دهد. برای تعویض وسایل منزل یا خرید خانه با او مشورت کنید تا بداند سهم مهمی در امور منزل وخانواده دارد.

لبخند را فرا موش نکنید

یک لبخند ساده خیلی  بهتر از یک لباس ویا عروسک گران قیمت است وبه یاد داشته باشید ما چون خوشحال هستیم لبخند نمی زنیم ، بلکه خوشحال هستیم چون لبخند می زنیم  «پرو موپاترا /دختردانا) کسانی که لبخند بر لب دارند انسان های مثبت ودوست داشتنی به نظر می رسند وانکار همه آن ها را دوست دارند .

تشویق را فراموش نکنید.

منظور از تشویق کردن این نیست که برای هر کاری اورا تشویق کنید تا عادت شود .چون آن وقت این کارحکم رشوه دادن را پیدا می کند.

به دوستان خوب فرزندتان مثل خودش احترام بگذارید.

دخترتان را تشویق کنید که دوستان خوبی داشته باشد زیرا رابطه دوستانه ی خوب کمیاب وبا ارزشمندترین دارایی است .اگر دختر شما دوستانی خوب مودب با ایمان وبا وقار داشته باشد حتما از آن ها الگو برداری خواهد کرد برعکس اگر دوستان بدی داشته باشد مکافات است.

به دختران خود مهارت نه گفتن را از کودکی آموزش دهید.

جواب منفی دادن اولین گام در مسیر رهایی از اطاعت های کور کورانه است که فرد خودش را در دام خطرناک اسیر می کند .

منظور از داشتن این توانایی این است که فرد بدون شک وتردید وعذاب وجدان وناراحتی بتواند تقاضای بی جا وبی مورد دیگران رارد کند. به آموزش دهید حتی در برابر بعضی از دوستان خود نیز جواب منفی بدهد وهرگز نترسد که مشکلی پیش بیاید.

متاسفانه بلاهایی که بر سر عزیزان  مظلوم وبی گناه ما آمده است فقط به خاطر بوده که قدرت نه گفتن را نداشته اند.

 

نتیجه گیری:

دختران موجودات ظریفی هستند که نیاز به توجه ودقت بیشتری از طرف اعضا ئ خانواده وخصوصا پدر رادارد بنابراین باید وقت وزمان بیشتری را جهت در کنار آنان بودند اختصاص داد و به نیاز های عاطفی آنان بیشتر از نیازهای فیزیولوژیک رسیدگی نمود.

برگرفته از کتاب از دختران موفق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.